استادیار گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (1192 مشاهده)
زمینه و هدف: رایجترین و چالشبرانگیزترین بار مراقبتی در اعتای خانواده فرزندان مبتلا به سندروم داون، مسئلۀ استیگمای ناشی از بیماری است، از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی براستیگما و افسردگی مادران دانشآموزان سندروم داون بود. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان سندروم داون در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش وگواه تقسیم شدند. جهت جمع آوری اطلاعات،از دو پرسشنامه استیگمای درونی شده با ضریب پایایی 89/0 و پرسشنامه افسردگی بک- فرم کوتاه با ضریب پایایی 92/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت جرات ورزی با سطح معناداری 05/0، تأثیر معناداری بر کاهش استیگماوافسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت با آموزش مهارت جرات ورزی، میتوان موجبات کاهش استیگما و افسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون را فراهم نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/7/9 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/9/16 | انتشار الکترونیک: 1400/9/16