Shahbazi Seyed Ahmadiani L, Khorvash M. The Effectiveness of Training Positive Thinking and Optimism Based on Congnotive Behavioral Skills Aproach on Reducing Depression and Quality of Life Among Secondary School Students. jspnay. 2022; 2 (2) :101-114
URL:
http://jspnay.ir/article-1-37-fa.html
شهبازی سیداحمدیانی لیلا، خوروش مهدی. اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و خوش بینی با رویکرد شناختی- رفتاری برکاهش افسردگی و ارتقاء کیفیت زندگی دانش آموزان. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :114-101
URL: http://jspnay.ir/article-1-37-fa.html
استادیار گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (1498 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و خوشبینی با رویکرد شناختی-رفتاری بر کیفیت زندگی و افسردگی نوجوانان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 3 شهر اصفهان بود. دانش آموزانی که نمره بیشتری در مقیاس افسردگی و نمره کمتری در کیفیت زندگی به دست آورده بودند با توجه به ملاکهای ورود نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش، مداخلههای 6 جلسهای را بهصورت گروهی دریافت و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش، مقیاس کیفیت زندگی ویر و شربون و افسردگی بک را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و خوشبینی با رویکرد شناختی-رفتاری میزان افسردگی را بهطور معناداری کاهش داده است؛ همچنین آموزش مهارتهای مثبتاندیشی و خوشبینی با رویکرد شناختی-رفتاری میزان کیفیت زندگی را نیز بهطور معناداری در نمره کل و همچنین در ابعاد سلامت عمومی، عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش به دلیل جسمانی، محدودیت ایفای نقش به دلیل عاطفی، درد بدنی، عملکرد اجتماعی، خستگی یا نشاط و سلامت روانی افزایش داده است. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مثبتنگری شناختی-رفتاری و خوشبینی کیفیت زندگی را ارتقا و منجر به کاهش افسردگی در دانش آموزان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/10/23 | پذیرش: 1400/12/23 | انتشار الکترونیک: 1400/12/23