Mosavi hesari Z, Solgi R. The role of anxiety in academic achievement and academic procrastination in predicting students' academic burnout. jspnay. 2020; 1 (1) :48-59
URL:
http://jspnay.ir/article-1-28-fa.html
موسوی حصاری زهرا، سلگی رحیم. نقش اضطراب پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1399; 1 (1) :59-48
URL: http://jspnay.ir/article-1-28-fa.html
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد وارمین-پیشوا
چکیده: (216 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش بررسی نقش اضطراب پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل 2990 دانشآموز دختر و پسر پایه ششم و هفتم شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-95 بود که بهصورت تصادفی خوشهای 8 مدرسه انتخاب بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین پایههای ششم و هفتم با توجه به تعداد دانش آموزان پایهی ششم (1510 دانشآموز) و پایه هفتم (1480 دانشآموز) نمونهای به تعداد 306 نفر برای هر پایه تحصیلی و در مجموع 612 دانشآموز از هر دو پایه بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. سپس از آنها خواسته شد به پرسشنامههای اضطراب پیشرفت تحصیلی آلپورت و هابر (1960)، اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) پاسخ دهند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از ضرایب همبستگی، رگرسیون و جهت تفاوت میانگینهای دو گروه دختر و پسر و پایههای ششم و هفتم از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: در تحلیل رگرسیون اضطراب پیشرفت تحصیلی با ضریب استاندارد بتا 16/0 و اهمالکاری تحصیلی با ضریب بتا 11/0 توان پیش بینی معناداری برای فرسودگی تحصیلی داشتهاند (01/0> P). در ادامه یافتهها تحلیل واریانش چند متغیره نشان داد که اضطراب پیشرفت تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی (01/0<P) در بین دو گروه دانشآموزان پایه ششم و دانش آموزان پایه هفتم تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مولفههای اضطراب پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی (01/0<P) در بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین فرسودگی تحصیلی (01/0<p) در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد بین فرسودگی تحصیلی با اضطراب پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری رابطه مثبت و بین اهمالکاری و اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی معناداری در بین دانش آموزان وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10