دوره 1، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 143-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morshedzadeh R, Qomarsi F, Zabihi R. Comparison of Parenting Styles of Parents with Children 6 to 12 Years Old with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). jspnay. 2020; 1 (1) :133-143
URL: http://jspnay.ir/article-1-65-fa.html
مرشدزاده راضیه، کیومرثی فیروز، ذبیحی رزیتا. مقایسه سبک‌های تربیتی والدین فرزندان با و بدون اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1399; 1 (1) :143-133

URL: http://jspnay.ir/article-1-65-fa.html


دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران
چکیده:   (112 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی  یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان و نوجوانان و علت مراجعه به روان‌پزشک و روانشناس است و یک الگوی رفتاری است که علاوه بر دوره کودکی، در بزرگ‌سالی هم ظاهر می‌شود و از نظر تکاملی با میزان نامتناسبی از عدم توجه، تکانشگری و پرتحرکی بروز می‌کند؛ لذا هدف این پژوهش مقایسه سبک‌های تربیتی والدین با و بدون کاستی توجه / بیش فعالی در کودکان 6 تا 12 سال شهرستان اسلامشهر بود. روش پژوهش: روش تحقیق علی- مقایسه‌ای بوده و جامعه آماری کلیه والدین مادر اسلامشهر بودند که حجم نمونه 200 نفر و از هر گروه 100 نفر در نظر گرفته شدند که تعداد 91 نفر از مادران کودکان عادی از دو مدرسه به روش نمونهگیری خوشهای و تعداد 88 نفر کودکان با نقص توجه از دو مرکز مشاوره وابسته به آموزش‌وپرورش به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و توسط پرسشنامه‌های سبک‌های فرزندپروری بامریند (1973) و فهرست نشانگان مرضی اسپیرافکین و گادو (1994) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین سبک تربیتی «سهل‌انگارانه» و «سختگیرانه» والدین دارای کودکان با و بدون نقصتوجه/بیش فعالی وجود دارد (05/0=P)؛ همچنین نتایج نشان داد تفاوت معنی‌داری بین سبک تربیتی «مقتدرانه» والدین دارای کودکان با و بدون نقص‌توجه/بیش فعالی وجود نداشت (05/0=P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج  به  دست  آمده  از  این  پژوهش می‌توان  نتیجه‌گیری  کرد  که  شیوه‌های  فرزندپروری  از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحول فرزند است و نقشی مؤثر در سلامت رفتار فرزندان دارد.
متن کامل [PDF 1215 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1399/4/28 | انتشار الکترونیک: 1399/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb