دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 60-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Batovani F, Arab Varnosafaderani M. The effectiveness of assertiveness skills training on stigma and depression of mothers of Down syndrome. jspnay. 2022; 2 (2) :51-60
URL: http://jspnay.ir/article-1-62-fa.html
باتوانی فاطمه، عرب ورنوسفادرانی مصطفی. تأثیر آموزش مهارت جرات ورزی بر استیگما و افسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :60-51

URL: http://jspnay.ir/article-1-62-fa.html


استادیار گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (913 مشاهده)
زمینه و هدف: رایج‌ترین و چالش‌برانگیزترین بار مراقبتی در اعتای خانواده فرزندان مبتلا به سندروم داون، مسئلۀ استیگمای ناشی از بیماری است، از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی براستیگما و افسردگی مادران دانش‌آموزان سندروم داون بود. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان سندروم داون در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 30  نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش وگواه تقسیم شدند. جهت جمع آوری اطلاعات،از دو پرسشنامه استیگمای درونی شده با ضریب پایایی 89/0 و پرسشنامه افسردگی بک- فرم کوتاه با ضریب پایایی 92/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت جرات ورزی با سطح معناداری 05/0، تأثیر معناداری بر کاهش استیگماوافسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت با آموزش مهارت جرات ورزی، می‌توان موجبات کاهش استیگما و افسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون را فراهم نمود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/9 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/9/16 | انتشار الکترونیک: 1400/9/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb