Karimkhani S, Mirzakochak Khoshnevis H. The effect of mindfulness-based education on self-compassion and emotion regulation in obese girls. jspnay. 2022; 2 (2) :1-10
URL:
http://jspnay.ir/article-1-53-fa.html
کریمخانی شیوا، کوچک خوشنویس هدیه. تأثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر شفقت ورزی به خود و تنظیم هیجان دختران چاق. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :10-1
URL: http://jspnay.ir/article-1-53-fa.html
چکیده: (1117 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر اضافه وزن و چاقی در میان بسیاری از جوامع و کشورها شیوع پیدا کرده است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی و شفقت به خود در دختران چاق انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران دارای چاقی مراجعهکننده به کلینیک مشاوره مهر شهر تهران در سال 1399 بود. تعداد 4٠ نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) و پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2006) بود. گروه آزمایش 10 جلسه یک ساعته آموزش ذهن آگاهی را 2 بار در هفته دریافت کرد اما گروه کنترل مداخلهای ا دریافت نکرد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کواریانس با SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر افزایش نمره شفقت ورزی نسبت به خود آزمودنی های گروه آزمایش تأثیر مثبت و معناداری داشته است (05/0>P). بین میانگین نمرات تنظیم هیجان افراد دو گروه نیز در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار بود (05/0>P). نتیجه گیری: در مجموع یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر بهبود شفقت به خود و تنظیم هیجان دختران مبتلا به چاقی مؤثر است. محقق پیشنهاد میکند برای رسیدن به نتایج قابل اعتمادتر مرحله پیگیری به مدت 3 ماه اجرا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار الکترونیک: 1400/6/23
* نشانی نویسنده مسئول: کارشناس ارشد روانشناسی، گروه کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران |