Khadiri zareh M, Sohrabi A. The Effectiveness of Mindfulness Training- Cognitive Bias Modification in Reducing Anxiety Symptoms. jspnay. 2021; 2 (1) :45-53
URL:
http://jspnay.ir/article-1-49-fa.html
خدیر زارع مریم، سهرابی احمد. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی _تعدیل سوگیری شناختی بر کاهش علائم اضطراب دانشجویان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (1) :53-45
URL: http://jspnay.ir/article-1-49-fa.html
استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (298 مشاهده)
زمینه و هدف: مفهوم بندیهای اولیه از اضطراب بیان میکنند که شناختهای ناسازگار موجب ایجاد و حفظ اختلالات اضطرابی می شوند. به طوری که افراد مضطرب در پردازش اطلاعات سوگیری نشان میدهند آنها ترجیحا به محرکهای تهدید آمیز توجه کرده و ابهام هیجانی را در جهت تهدیدآمیز تفسیر میکنند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی_ تعدیل سوگیری توجه برکاهش علائم اضطراب انجام شده است. روش پژوهش: روش تحقیق فعلی از نوع نیمه آزمایشی- طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه آزمایش و کنترل از دانشجویان دانشگاه کردستان بود؛ بدین جهت تعداد 31 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس از طریق فراخوان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. قبل و بعد از اجرای مداخله از آزمودنیها آزمون اضطراب بک و آزمون اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر گرفته همچنین آزمایهی پروب دات اجرا گردید. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری اندازهگیری مکرر حاکی از تأثیر معنادار مداخله بوده و نشان داد که درمان ترکیبی اصلاح سوگیری شناختی با آموزش ذهن آگاهی منجر به کاهش نمرات اضطراب (بک،حالت،صفت) و همچنین کاهش سوگیری توجه به سمت تهدید میشود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ذهن آگاهی_ تعدیل سوگیری توجه به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای کاهش اضطراب اجتماعی برخوردارند؛ بنابراین میتوان گفت این درمان موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار: 1400/6/23 | انتشار الکترونیک: 1400/6/23