دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 33-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadiri zareh M, Sohrabi A. The effectiveness of mindfulness training - modulation of cognitive bias in reducing students' anxiety symptoms. jspnay. 2021; 2 (1) :33-41
URL: http://jspnay.ir/article-1-49-fa.html
خدیر زارع مریم، سهرابی احمد. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی _تعدیل سوگیری شناختی بر کاهش علائم اضطراب دانشجویان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (1) :33-41

URL: http://jspnay.ir/article-1-49-fa.html


استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (61 مشاهده)
مفهوم‌ بندی‌های اولیه از اضطراب بیان می‌کنند که شناخت‌های ناسازگار موجب ایجاد و حفظ اختلالات اضطرابی می شوند. به طوری که افراد مضطرب در پردازش اطلاعات سوگیری نشان می­دهند آن‌ها ترجیحا به محرک‌های تهدید آمیز توجه کرده و ابهام هیجانی را در جهت تهدیدآمیز تفسیر می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی_ تعدیل سوگیری توجه برکاهش علائم اضطراب انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه آزمایش و کنترل از دانشجویان دانشگاه کردستان بود؛ روش تحقیق فعلی از نوع نیمه آزمایشی- طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین جهت تعداد 31 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس از طریق فراخوان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. قبل و بعد از اجرای مداخله از آزمودنی‌ها آزمون اضطراب بک و آزمون اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر گرفته همچنین آزمایه‌ی پروب دات اجرا گردید. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری اندازه‌گیری مکرر حاکی از تأثیر معنادار مداخله بوده و نشان داد که درمان ترکیبی اصلاح سوگیری شناختی با آموزش ذهن آگاهی منجر به کاهش نمرات اضطراب (بک،حالت،صفت) و همچنین کاهش سوگیری توجه به سمت تهدید می‌شود. بنا­براین می­توان گفت این درمان موثر است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، سوگیری توجه، ذهن آگاهی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار: 1400/6/23 | انتشار الکترونیک: 1400/6/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb