دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 171-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karevan brojerdi K, Zomorodi S, Aghajani hashchin T. THE EFFECTIVENESS OF ANGER MANAGEMENT TRAINING ON EMOTIONAL INTELLIGENCE AND ADOLESCENT IDENTITY. jspnay. 2021; 2 (1) :171-180
URL: http://jspnay.ir/article-1-45-fa.html
کاروان بروجردی کیانا، زمردی سعیده، آقاجانی هشچین طهمورث. اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر هوش هیجانی و هویت‌یابی نوجوانان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (1) :171-180

URL: http://jspnay.ir/article-1-45-fa.html


استادیار روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
چکیده:   (141 مشاهده)
مقدمه:  هدف این مقاله بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر هوش هیجانی و هویت‌یابی در نوجوانان بود. روش‌: طرح پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور 30 نفر از جامعه آماری دانش آموزان در مقطع متوسطه اول به روش نمونه‌گیری در دسترس با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند ابزار گردآوری شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن(EQi) و پرسشنامه هویت‌یابی بنیون و آدامز بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هر هفته دو جلسه تحت آموزش مدیریت خشم قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. تحلیل داده‌های به‌وسیله‌ی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام‌شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله‌ی پس‌آزمون در مؤلفه‌ی هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود ندارد (06/0=F و 80/0<P) ولی بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر هویت‌یابی تفاوت معناداری دیده شد. (88/4=F و 03/0<P).  نتیجه‌گیری: نتیجه تحقیق نشان داد آموزش مدیریت خشم بر هوش هیجانی تأثیر معناداری نداشت و همچنین آموزش مدیریت خشم بر هویت‌یابی تأثیر معناداری داشته است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزش مدیریت خشم در مدارس برگزار شود تا دانش آموزان بتوانند به هویت مطلوب دست پیدا کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb