دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 156-170 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi S, Sabori H. the effect of positive thinking with emphasis on Quran verses on cognitive regulations and psychological helplessness among male high-school students. jspnay. 2021; 1 (2) :156-170
URL: http://jspnay.ir/article-1-44-fa.html
محمودی سیدمصطفی، صبوری حامد. اثر بخشی مثبت نگری با تاکید بر آیات قرآن بر تنظیم شناختی هیجان و درماندگی روانشناختی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1399; 1 (2) :156-170

URL: http://jspnay.ir/article-1-44-fa.html


استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد بندر لنگه
چکیده:   (62 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثربخشی مثبت نگری با تأکید بر آیات قرآن بر تنظیم شناختی هیجان و درماندگی روانشناختی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان یاسوج انجام پذیرفت. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل(گمارش تصادفی)بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان یاسوج تشکیل دادند، که در سال تحصیلی 1398- 1399 مشغول به تحصیلی بودند. از بین جامعه آماری 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش ( شامل 15 نفر) و گروه کنترل ( شامل 15 نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران(2001) و درماندگی روانشناختی(DASS- 21) استفاده گردید. پس از اجرای پیش آزمون  گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای، تحت تاثیر آموزش مثبت نگری با تأکید بر آیات قرآن به شیوه گروهی قرارگرفت، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و به وسیله نرم افزار آماری (SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش مثبت نگری با تأکید بر آیات قرآن تفاوت معناداری وجود دارد(p<0/01). همچنین یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مثبت نگری با تأکید بر آیات قرآن بر افزایش و بهبود مؤلفه های تنظیم شناختی هیجان و کاهش افسردگی، استرس و اضطراب دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه تأثیر معناداری دارد(p<0/01).
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb