دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 155-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakray S, Alizadeh fard S. The Effectiveness of Stress Reduction Based on Awareness of Psychological Distress and Desire for Individual Development of Students with Test Anxiety. jspnay. 2022; 2 (2) :139-155
URL: http://jspnay.ir/article-1-43-fa.html
بکرای صدراله، علیزاده فرد سوسن. اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی بر درماندگی روانشناختی و تمایل برای رشد فردی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :155-139

URL: http://jspnay.ir/article-1-43-fa.html


استادیار گروه روانشناسی پیام نور
چکیده:   (978 مشاهده)
این پژوهش با هدف اصلی تعیین اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی بر درماندگی روانشناختی و تمایل برای رشد فردی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مبتلا به اضطراب امتحان مقطع دوم متوسطه شهر یاسوج تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول به تحصیل بودند. به همین منظور تعداد 30 دانش آموز که دارای اضطراب امتحان بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش ( شامل 15 نفر) و گروه کنترل ( شامل 15 نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS- 21 و اقدام برای رشد فردی(PGIS) استفاده گردید. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای، تحت تاثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی قرارگرفت، اما گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و به وسیله نرم افزار آماری (SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از گروه درمانی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی تفاوت معناداری وجود دارد و گروه درمانی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به صورت معناداری باعث کاهش درماندگی روانشناختی(افسردگی، اضطراب و استرس) (p<0/05)  و افزایش تمایل برای رشد فردی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان شد(p<0/01).
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb