بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
چکیده:   (133 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش سازگاری فردی اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 1 شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس و با مراجعه به مدارس دخترانه مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان و پس از گرفتن آزمون اعتیاد به اینترنت و آزمون سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا  و مطمئن شدن از اعتیاد به اینترنت و عدم سازگاری فردی و اجتماعی آنها، تعداد 30 نفر از دانش آموزان انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به طور برابر تقسیم شدند. گروه آزمایش ده جلسه مشاوره گروهی واقعیت درمانی را دریافت کرد و در این مدت برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان‌ داد که مداخله گروهی آموزش واقعیت درمانی در شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی به نسبت گروه کنترل تأثیر بیشتری بر بهبود اعتیاد اینترنت (37/23=F، 000/0=P) و سازگاری فردی-اجتماعی (72/103=F، 008/0=P) داشته و نتایج حاصله در مرحله پیگیری بازگشت نداشته و اثر مداخله پایدار مانده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با فراهم کردن زمینه‌های مسئولیت‌پذیری و انتخاب آگاهانه می‌توان به سازگاری بیشتر و کاهش رفتارهای اعتیاد گونه دست یافت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb