دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 31-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei kachoei M, Falsafinejad M, Khodabakhshi Kolaei A. Investigating the Challenges Facing Mentally Retarded Adolescents in Acquiring Self-Empowerment Skills. jspnay. 2022; 2 (2) :11-31
URL: http://jspnay.ir/article-1-40-fa.html
عطایی کچویی میترا، فلسفی نژاد محمدرضا، خدابخشی کولایی آناهیتا. مطالعه چالش‌های نوجوانان کم‌توان ذهنی در کسب مهارت‌های خودتوانمندی. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :31-11

URL: http://jspnay.ir/article-1-40-fa.html


دانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (759 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانی پدیده ایست جهانی که در طول تاریخ و در همه جوامع مطرح بوده و است به گونه‌ای که بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت جهان را ناتوانان جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی تشکیل می‌دهند؛ بنابراین بر متولیان و سیاستگزاران کلان حیطه کم‌توانی افراد ناتوان است که با اتخاذ تدابیر لازم بسترهای مناسبی را جهت ارتقاء سلامت روحی و روانی خانواده‌های دارای فرزندان با کم توانایی‌های ویژه را فراهم آورند. از این رو هدف پژوهش شناسایی چالش‌های نوجوانان کم‌توان ذهنی در کسب مهارت‌های خودتوانمندی بود. روش پژوهش: این پژوهش بر اساس ماهیت داده‌ها کیفی و از نوع نظریه مبنا است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، متخصصان و دست اندرکاران شاغل در مراکز آموزشی و نگهداری نوجوانان کم‌توان ذهنی، مادران و مراقبین که به‌صورت هدفمند در سال 1398 از شهر تهران انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه 35 تا 45 دقیقه‌ای نیمه ساختاریافته انجام شد و با 15 متخصص و کارشناس و 10 مادر و مراقب به اشباع رسید. اطلاعات پژوهش با روش استرواس و کوربین تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که چالش‌های موجود در کسب مهارت‌های خودتوانمندی در نوجوانان کم‌توان ذهنی را می‌توان در قالب موضوعات ناآگاهی والدین، عدم پذیرش، محدودیت‌های اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی سوء رفتار/ آزاردیدگی، احساس بی‌کفایتی، ناخودکارآمدی، حمایت‌های ناکافی تخصصی و رفاهی، نابرابری اجتماعی، عدم ضمانت اجرایی قوانین، نبودن مشاغل مرتبط با ناتوانی، کژ کارکردی‌های آموزشی و کمبود مربیان خبره دسته‌بندی کرد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، عدم آگاهی و اطلاعات بسیار کم در خصوص شناخت توانایی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه این عزیزان در کسب مهارت‌های خودتوانمندی باعث ایجاد چالش‌های موجود بر سر راه این عزیزان برای رسیدن به این هدف شده است؛ از این رو توجه ویژه به نوجوانان کم‌توان ذهنی و بررسی دقیق چالش‌های پیش رو در جهت توانمند شدن و کسب مهارت، حائز اهمیت است که می‌تواند منجر به راهکارهایی برای افزایش مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی و در کل خودتوانمندی آنان شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت، خودتوانمندی، کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 1532 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/1 | پذیرش: 1400/6/5 | انتشار: 1400/9/23 | انتشار الکترونیک: 1400/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb