دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 70-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajad M, Ghorji Y. The Effectiveness of Wisdom Education on Changing the Attitude of Relationships with Sex in Secondary Secondary School Students. jspnay. 2022; 2 (2) :54-70
URL: http://jspnay.ir/article-1-38-fa.html
سجاد منصوره، گرجی یوسف. اثربخشی آموزش خردورزی بر تغییر نگرش نسبت به روابط با جنس مکمل در دانش آموزان مقطع متوسطه. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :70-54

URL: http://jspnay.ir/article-1-38-fa.html


استادیار دانشگاه آزا داسلامی واحد خمینی شهر
چکیده:   (957 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خردورزی بر تغییر نگرش نسبت به روابط با جنس مکمل در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 5 شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 بودند که با استفاده روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین مدارس متوسطه ناحیه 5 به‌صورت تصادفی دو مدرسه انتخاب و از بین دانش آموزان متوسطه دوم پرسشنامه نگرش به روابط با جنس مخالف جهت غربالگری بر روی دانش آموزان انجام شد، دانش‌آموزانی که نمره بالایی در این پرسشنامه کسب کرده بودند 40 دانش‌آموز انتخاب و به دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. آموزش به گروه آزمایش به‌صورت هفتگی و در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای ارائه شد و گروه گواه هیچ آموزشی را در این مدت دریافت نکرد. پس از پایان آموزش هر دو گروه آزمایش و گواه به پرسشنامه‌‌ مذکور پاسخ داده و پس از گذشت یک ماه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان‌ داد که مداخله گروهی آموزش خردورزی در شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی به نسبت گروه کنترل تأثیر بیشتری بر نگرش نسبت به رابطه با جنس مخالف (84/19=F، 000/0=P) و مؤلفه رفتاری نگرش نسبت به رابطه با جنس مخالف (34/14=F، 001/0=P)، مؤلفه شناختی نگرش نسبت به رابطه با جنس مخالف (74/12=F، 001/0=P) و مؤلفه هیجانی نگرش نسبت به رابطه با جنس مخالف (60/14=F، 001/0=P) داشته و نتایج حاصله در مرحله پیگیری بازگشت نداشته و اثر مداخله پایدار مانده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با فراهم کردن زمینه‌های آموزش خردورزی و تفکر معقولانه می‌توان به نگرش مثبتی نسبت به رابطه با جنس مخالف دست یافت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb