دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 75-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarzpour Z, Safari M. The effect of social skills training on adolescent girls' self-efficacy. jspnay. 2022; 2 (2) :66-75
URL: http://jspnay.ir/article-1-36-fa.html
کشاورزپور زهرا، صفری مهری. تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی در خودکارآمدی دختران نوجوان. دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان. 1400; 2 (2) :75-66

URL: http://jspnay.ir/article-1-36-fa.html


استادیار دانشگاه آزاد دماوند
چکیده:   (997 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی دختر نوجوان نحت پوشش اکرام انجام شده است. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه آزمایش، گروه گواه و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری 2575 دختر نوجوان تحت پوشش اکرام  شهر تهران بود دختران تحت پوششی که نمره کمتری در مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموزان مورگان و جینگز (1999) به دست آورده بودند با توجه به ملاک‌های ورود نمونه‌ای به حجم 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شدند. افراد گروه آزمایش، مداخله‌های 8 جلسه‌ای را به‌صورت گروهی دریافت و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش، مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموزان مورگان و جینگز (1999) را پاسخ دادند و پس از گذشت 2 ماهه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های به‌دست ‌آمده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی میزان خودکارآمدی (66/14=F، 001/0=p) را نیز به‌طور معناداری افزایش داده است؛ همچنین آموزش مهارت‌های اجتماعی خرده مقیاس‌های استعداد (71/16=F، 001/0=p) و کوشش (52/23=F، 001/0=p) را نیز به‌طور معناداری افزایش داده است و نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود؛ ولی این آموزش بر خرده مقیاس بافت (57/0=F، 29/0<p) اثر گذار نبود.  نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش مهارت‌های اجتماعی خودکارآمدی را در دانش‌آموزان نوجوان تحت پوشش اکرام ارتقا می‌دهد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1399/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Biquarterly Journal of studies and Psychological news in Adolescents and Youth

Designed & Developed by : Yektaweb